Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Regelmatig krijgen wij vragen van klanten die voor het eerst een Windows laptop hebben gekocht. Dit zijn vragen over zaken die voor de ervaren Windows gebruikers wellicht vanzelfsprekend lijken, maar voor beginners niet. In deze blog helpen we je uit de brand met de meest voorkomende productvragen.

‘Mijn laptop heeft geen wifi. Wat nu?’

Altijd vervelend wanneer de wifi-verbinding niet werkt. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om het probleem op te lossen. Volg daarvoor de volgende stappen.

Stap 1 – Controleer het modem

Het is allereerst handig om uit te sluiten dat de problemen met de wifi-verbinding het gevolg zijn van het modem of de provider. Online kun je altijd checken of de provider op dat moment kampt met een storing. Problemen met je modem kun je uitsluiten door een ander apparaat met wifi te verbinden. Heeft een ander apparaat wel wifi-verbinding? Dan ligt het probleem uiteraard bij de laptop en volg je stap 2.

Stap 2 – Lokaliseer de touchpad knop

Veel laptops hebben een knop waarmee de wifi aan- en uitgezet kan worden. Wanneer deze schakelaar uit staat is het niet mogelijk om contact te maken met je draadloze modem. Wanneer je niet draadloos op internet kan komen, kan het daarom zinvol zijn om voor jouw laptop uit te zoeken of de wifi-knop wel goed staat.

Over het algemeen is er een standaard methode per merk om de wifi in te schakelen. Een HP laptop heeft bijvoorbeeld vaak een speciale knop op de laptop boven het toetsenbord welke je in moet drukken. Bij veel andere merken schakel je de wifi in door de Fn toets tegelijkertijd met een andere functietoets in te drukken, zoals F2. De juiste functietoets is te herkennen aan het onderstaande wifi-logo. Kun je de wifi-knop op jouw laptop model niet vinden? Zoek dan online waar deze zich bevindt. Wanneer je nog steeds geen wifi-verbinding hebt, ga je door naar de volgende stap.

Gerelateerde afbeelding

Stap 4 – Controleer de wifi-instellingen

Vervolgens is het tijd om de wifi-instellingen te controleren: klik op de startknop (links onderaan in je scherm)> klik op Instellingen te herkennen aan het tandwiel-icoon > klik op Netwerk en internet > kies in het linkermenu voor Wi-Fi > controleer of het schuifknopje onder Wi-Fi aanstaat. Zo niet, schakel deze dan in door erop te klikken. Werkt je wifi nog steeds niet? Ga dan door naar de volgende stap.

Stap 5 – Controleer het stuurprogramma

De kans is groot dat er iets niet in orde is met het stuurprogramma waardoor de netwerkadapter niet goed meer werkt. Om dit te controleren klik je met de rechter muisknop op de startknop (links onderinaan in je scherm) en kies je voor Apparaatbeheer. Wanneer je hier problemen ziet (uitroeptekens of kruisjes) klik je op de startknop > klik op Instellingen > klik op Bijwerken en beveiliging om te controleren of alle updates goed zijn geïnstalleerd. Wanneer de automatische updates niet goed werken, kun je de benodigde stuurprogramma’s ook downloaden van de website van de fabrikant van je laptop. Vaak zijn de stuurprogramma’s (ook drivers genoemd) terug te vinden op de website bij Ondersteuning, Support of Downloads.

Stap 6 – Neem contact met ons op

Heeft geen van deze oplossingen geholpen? Dan is de kans groot dat de netwerkkaart van je laptop defect is en raden wij aan om contact met ons op te nemen.

‘Mijn touchpad doet het niet. Wat moet ik doen?’

Het komt weleens voor dat de touchpad van je laptop ineens niet meer werkt. Gelukkig is de oplossing vaak makkelijker dan je denkt. Volg onderstaande stappen om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Stap 1 – Controleer of Windows vastgelopen is

Het is allereerst handig om uit te sluiten dat de problemen met je touchpad het gevolg zijn van het vastlopen van Windows. Druk daarvoor op de Windows toets op je toetsenbord en kijk of het startmenu op je scherm tevoorschijn komt. Is dit niet het geval? Dan is Windows vastgelopen. Houd in dat geval de aan- en uitknop voor ongeveer 10 seconden ingedrukt om je laptop uit te schakelen. Nadat je laptop opnieuw is opgestart, zou het probleem verholpen moeten zijn. Komt het menu tevoorschijn, dan is Windows niet vastgelopen en volg je stap 2.

Stap 2 – Lokaliseer de touchpad knop

Sommige laptop hebben boven of naast het touchpad een fysieke knop. Het kan wel eens voorkomen dat je per ongeluk op deze knop drukt waardoor de touchpad wordt gedeactiveerd. Om de touchpad weer te activeren druk je logischerwijze weer op deze knop. Echter, steeds vaker hebben laptops een dergelijke knop niet en moet je de Fn toets gebruiken in combinatie met een functietoets, zoals F4. De juiste functietoets kun je herkennen aan het onderstaande touchpad-logo. Probeer de touchpad knop op jouw laptop te lokaliseren en druk deze vervolgens in. Wanneer je touchpad nu nog steeds niet werkt, ga je door naar de volgende stap.

Afbeeldingsresultaat voor pictogram trackpad

Stap 3 – Ontkoppel externe apparaten

Koppel alle externe apparaten los die in verbinding staan met je laptop. Een muis of trackball schakelen soms namelijk automatisch het touchpad uit. Mocht het ontkoppelen van je externe apparaten niet geholpen hebben, dan mag je deze weer aansluiten en doorgaan naar stap 4.

Stap 4 – Controleer de muis-instellingen

Vervolgens is het tijd om de muis-instellingen te controleren: klik op de startknop (links onderaan in je scherm) knop > klik op Instellingen te herkennen aan het tandwiel icoon > klik op Apparaten > kies in het linkermenu voor Muis en touchpad > controleer of het schuifknopje onder Touchpad aan staat. Zo niet, schakel deze dan in door erop te klikken. Werkt je touchpad nog steeds niet? Ga dan door naar de volgende stap.

Stap 5 – Controleer het stuurprogramma

De kans is groot dat er iets niet in orde is met het stuurprogramma van je muis (mouse driver). Het is dus raadzaam om je stuurprogramma’s te controleren en eventueel bij te werken: klik met de rechter muisknop op de startknop (links onderinaan in je scherm) > kies voor Apparaatbeheer > open de opties onder Muis en andere aanwijsappraten > dubbelklik op Touchpad > check of je de zin ziet staan ‘Dit apparaat werkt correct’. Wanneer je hier problemen ziet (uitroeptekens of kruisjes) ga je naar het tabblad Stuurprogramma > klik op de knop Stuurprogramma bijwerken > klik op Automatisch naar bijgewerkte stuurprogramma’s zoeken. Hiervoor heb je een internetverbinding nodig. Ten slotte start je je laptop opnieuw op. Wanneer de automatische updates niet goed werken, kun je de benodigde stuurprogramma’s ook downloaden van de website van de fabrikant van je laptop. Vaak zijn de stuurprogramma’s (ook drivers genoemd) terug te vinden op de website bij OndersteuningSupport of Downloads.

Stap 6 – Neem contact met ons op

Heeft geen van deze oplossingen geholpen? Dan is de kans groot dat je touchpad defect is en raden wij aan om contact met ons op te nemen.

Deel dit bericht
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone
iUsed.nl | Tweedehands (refurbished) Macs
4 sterren - gebaseerd op 455 TrustPilot beoordelingen
Ravenswade 150G 3439 LD Nieuwegein, Netherlands
+31 (0)30-248 40 06 Openingstijden: